Online help
Handleiding voor optimaal gebruik Selectie aanbod - Soort
Introductie
Voor aanbod en advertenties die producten betreffen maken we onderscheid in hoofdaanbod en (onderliggende) product(groep)en.
Voor overig aanbod en advertenties bestaat er alleen hoofdaanbod.
Je kunt 3 soorten aanbod geselecteerd hebben in je overzicht:
Bij het aanmaken van een advertentie is de werking afhankelijk van het wie de advertentie plaatst:
Dit hoofdaanbod wordt nooit als advertentie of in een subwebsite getoond, maar dient dus gebruikt te worden om postcode gebieden te kunnen wijzigen van alle product(groep)en van dat item, of om alle aanbod in één keer uit of in te kunnen schakelen.
Want in tegenstelling tot het Hoofdaanbod van de particulieren wordt dit Hoofdaanbod wel getoond in advertenties en subwebsites: belangrijker nog, het Hoofdaanbod betekent hier het algemene aanbod voor een item, oftewel het totale assortiment.
Voor aanbod en advertenties die producten betreffen maken we onderscheid in hoofdaanbod en (onderliggende) product(groep)en.
Voor overig aanbod en advertenties bestaat er alleen hoofdaanbod.
Je kunt 3 soorten aanbod geselecteerd hebben in je overzicht:
- Hoofdaanbod: er bestaat binnen een item altijd één Hoofdaanbod advertentie, die als het ware overeenkomt met het gehele assortiment.
Hoofdaanbod is met name geïntroduceerd zodat het in geval van producten mogelijk is om alle onderliggende product(groep) advertenties in één keer te kunnen verlengen of uit- of in te schakelen.
Als je dit veld selecteert zie je alleen hoofdaanbod (advertenties). - Product(groep) (alleen voor product gerelateerd aanbod): tot het hoofdaanbod kunnen advertenties behoren, die elk één product of één groep van producten vertegenwoordigen. Als postcode gebieden van de product(groep) advertenties worden die van het Hoofdaanbod gebruikt.
Bij het aanmaken van een advertentie is de werking afhankelijk van het wie de advertentie plaatst:
Particulier
Zodra een particulier voor een item voor het eerst een advertentie wil plaatsen, wordt er automatisch tevens een zogenaamd Hoofdaanbod aangemaakt.Dit hoofdaanbod wordt nooit als advertentie of in een subwebsite getoond, maar dient dus gebruikt te worden om postcode gebieden te kunnen wijzigen van alle product(groep)en van dat item, of om alle aanbod in één keer uit of in te kunnen schakelen.
Bedrijven en verenigingen
Voor deze accounts is het verplicht om eerst een Hoofdaanbod aan te maken, voordat je product(groep) advertenties kunt aanmaken.Want in tegenstelling tot het Hoofdaanbod van de particulieren wordt dit Hoofdaanbod wel getoond in advertenties en subwebsites: belangrijker nog, het Hoofdaanbod betekent hier het algemene aanbod voor een item, oftewel het totale assortiment.
Selectie aanbod - Type
Een aanbod of advertentie kan meerdere onderdelen bevatten:
- Aanbod (dit is het aanbod of de advertentie zelf, de basis); indien deze selectie actief is, dan kun je alleen algemene info van aanbod wijzigen of uitschakelen.
- Weetje; indien deze selectie actief is, dan kun je extra informatieve onderdelen aanmaken, wijzigen of uitschakelen, al dan niet begeleid door een afbeelding (Fair use policy!).
- Nieuws; indien deze selectie actief is, dan kun je extra nieuwsberichten aanmaken, wijzigen of uitschakelen, al dan niet begeleid door een afbeelding (Fair use policy!).
- Formulieren; je kunt zelf formulieren aanmaken via welke een bezoeker of lid je een vraag kan stellen of aanvraag in kan dienen, indien je deze selectie actief is, dan kun je formulieren aanmaken, wijzigen of uitschakelen.
- Parameters van formulieren (deze optie is alleen zichtbaar indien je één aanbod actueel hebt geselecteerd; indien dit nog niet het geval is, dan kan dit door het betreffende aanbod aan te vinken in de tabel); indien deze selectie actief is, dan kun je parameters van formulieren aanmaken, wijzigen of verwijderen.
Selectie aanbod - Status
Indien je veel aanbod of advertenties hebt, dan is het ook handig om onderscheid te maken tussen de diverse stati waarin aanbod kan voorkomen:
- Status Actief; er wordt alleen aanbod getoond met de status Actief, wat betekent dat de advertenties ook daadwerkelijk live getoond worden, mits natuurlijk de advertentiestatus okay is).
- Status Ontwerp; er wordt alleen aanbod getoond met de status Ontwerp, de status dat een aanbod initieel heeft nadat deze aangemaakt is, om te voorkomen dat een advertentie al getoond wordt terwijl je alle aanbodgegevens nog niet hebt opgegeven. Wil je een aanbod activeren, dan dien je op de desbetreffende link in de tabel te klikken.
- Status Uitgeschakeld; er wordt alleen aanbod getoond met de status Uitgeschakeld, de status dat een aanbod krijgt indien je daartoe opdracht geeft via de betreffende link in de tabel. In de status Uitgeschakeld kun je een aanbod ook weer de status Actief geven.
Let op: dit is bedoeld als een tijdelijke status. Gebruik je een advertentie niet meer, dan dien je deze te verwijderen; de Fair use policy is van toepassing op alle stati! - Laatst geselecteerd; deze optie wordt automatisch actief zodra je bepaalde selecties uitvoert of informatie wijzigt van een specifiek aanbod; op deze wijze kunt je sneller informatie van één aanbod wijzigen, en word je niet gestoord door de aanwezigheid van ander aanbod.
Overzicht aanbod - tabel Aanbod
Al het aanbod dat in deze tabel wordt getoond is gesorteerd op Groep / Categorie / Rubriek / Item / Titel.
Per aanbod wordt de volgende informatie getoond cq zijn de volgende functies aanwezig:Wijzig opties: link voor het oproepen van het formulier waarmee kenmerken aan- en uitgeschakeld kunnen worden.
Prototype advertentie: link voor het in een popup tonen van het aanbod in de vorm van de advertentie in Social Market; dat de advertentie getoond wordt betekent niet ook dat deze al live staat!
Prototype subwebsite: link voor het in een popup tonen van het aanbod in de vorm van de aanbod/homepage van de subwebsite; dat de pagina getoond wordt betekent niet ook dat deze al live staat!
Per aanbod wordt de volgende informatie getoond cq zijn de volgende functies aanwezig:
- Groep / Categorie / Rubriek / Item: omschrijving / categorisering van het aanbod.
- Indien meer dan één aanbod wordt getoond: selectiemogelijkheid van één aanbod.
- Naam van het aanbod, en de mogelijkheid algemene informatie te wijzigen door op de betreffende link te klikken.
- Aantal postcodes dat het laatst is berekend nadat je daartoe opdracht hebt gegeven (na bv het aanpassen van het advertentiebereik), en de mogelijkheid om het advertentiebereik aan te passen door op de link Wijzig te klikken.
- Actuele status van het aanbod:
- Ontwerp = aanbod zit in de initiele ontwerpfase en is nog nooit geactiveerd en dus ook niet zichtbaar voor bezoekers geweest;
- Actief = aanbod wordt zichtbaar getoond aan bezoekers mits aan alle voorwaarden wordt voldaan (postcodes en datum);
- Uitgeschakeld = aanbod wordt niet getoond aan bezoekers.
- Activeer = activeer aanbod, oftewel maak deze zichtbaar voor bezoekers; voorwaarde is wel dat het aantal postcodes is berekend en toegestaan en de einddatum niet is overschreden;
- Schakel uit = schakel de advertentie tijdelijk uit;
- Verwijder = verwijder de advertentie.
Overzicht aanbod - testen van advertenties, subwebsites en leadgeneratie formulieren
Om goed de layout van advertenties, subwebsites en formulieren te kunnen testen, dien je eigenlijk ook te testen op een (representatieve) mobiele telefoon. Want het kan heel goed zijn dat een pagina er op een laptop of desktop, of zelfs tablet, heel goed uitziet, maar op een mobiele telefoon niet.
Vooral de keuze voor te lange woorden in configureerbare teksten (vooral in de formulieren) en een te grote geïntegreerde afbeelding kan de layout behoorlijk verstoren.
Heb je geen goede mobiele telefoon (bij de hand), of vind je dat te omslachtig, dan kun je als alternatief ook het getoonde popup scherm versmallen!
Vooral de keuze voor te lange woorden in configureerbare teksten (vooral in de formulieren) en een te grote geïntegreerde afbeelding kan de layout behoorlijk verstoren.
Heb je geen goede mobiele telefoon (bij de hand), of vind je dat te omslachtig, dan kun je als alternatief ook het getoonde popup scherm versmallen!
Overzicht aanbod - tabel Parameters van leadgeneratie formulieren
Naast wat algemene info uit tabel formulieren wordt tevens de volgende informatie getoond en zijn de volgende functies aanwezig:
- Naam van formulier parameter, plus mogelijkheid om algemene formulier parameter informatie te wijzigen.
- Type formulier parameter.
- In geval van het type meerkeuze-veld een overzicht van alle mogelijke waarden.
- Mogelijkheid om een volledig nieuw formulier parameter te creëren (Nieuw), of als kopie van een reeds bestaand formulier (Kopieer) en om de positie van een formulier parameter te wijzigen (Omhoog, Omlaag).
Advertentie maken of activeren
Indien je lid bent en een bedrijf, vereniging of groep vertegenwoordigt, dan dien je altijd minstens één advertentie actief te hebben om (onder andere) automatische aangroei van Social Market leden in je netwerk mogelijk te maken.
Check daarom het volgende:
Check daarom het volgende:
Fair use policy
Het hosten van afbeeldingen, dus het opslaan, ophalen en inlezen ervan, kost relatief veel geld.
Social Market brengt geen kosten in rekening voor de afbeelding van een aanbod/advertentie.
Voor het hosten van afbeeldingen uit niet-actief aanbod, info/nieuws items en geavanceerde webshops geldt echter een fair-use policy:
Voorbeeld
Indien je elke maand in totaal gemiddeld 25 afbeeldingen hebt gebruikt bij jouw info/nieuws items en in jouw geavanceerde webshops, dan bedragen de totale hosting kosten per jaar 12 x 25 x € 0,01, oftewel € 3,-.
Indien Social Market in totaal minimaal € 3,- euro aan inkomsten heeft ontvangen via jouw account, dan hoef je niets bij te betalen voor de afbeeldingen.
Heeft Social Market echter bijvoorbeeld in totaal € 2,- euro aan inkomsten ontvangen via jouw account, dan dien je € 1,- bij te betalen voor alle afbeeldingen van het afgelopen jaar (exclusief € 0,50 administratiekosten).
Social Market brengt geen kosten in rekening voor de afbeelding van een aanbod/advertentie.
Voor het hosten van afbeeldingen uit niet-actief aanbod, info/nieuws items en geavanceerde webshops geldt echter een fair-use policy:
- Het hosten van een afbeelding kost in principe (*) per maand € 0,01.
- Elke maand wordt bepaald wat het totaal is van alle afbeeldingen die bij jouw info/nieuws items en in jouw geavanceerde webshops zijn opgeslagen.
Dit totaal wordt bewaard als de hostingkosten van die betreffende maand in eurocenten. - Aan het begin van elk jaar wordt bepaald wat het totaal is van alle maandelijkse hostingkosten van het afgelopen jaar.
- (*) Indien de hostingkosten van al je afbeeldingen niet hoger zijn dan de totale inkomsten die Social Market zelf heeft verkregen via jouw account, dan hoef je niets bij te betalen.
In het andere geval betaal je het verschil bij (plus € 0,50 administratiekosten). Je ontvangt hiervan aan het begin van het jaar automatisch een factuur.
Voorbeeld
Indien je elke maand in totaal gemiddeld 25 afbeeldingen hebt gebruikt bij jouw info/nieuws items en in jouw geavanceerde webshops, dan bedragen de totale hosting kosten per jaar 12 x 25 x € 0,01, oftewel € 3,-.
Indien Social Market in totaal minimaal € 3,- euro aan inkomsten heeft ontvangen via jouw account, dan hoef je niets bij te betalen voor de afbeeldingen.
Heeft Social Market echter bijvoorbeeld in totaal € 2,- euro aan inkomsten ontvangen via jouw account, dan dien je € 1,- bij te betalen voor alle afbeeldingen van het afgelopen jaar (exclusief € 0,50 administratiekosten).